Verandering organiseren

Wanneer mensen zichzelf of producten ontwikkelen, gaan systemen veranderen. In de maatschappij, bij verenigingen, bij overheden of bij bedrijven. Om een goede leider te zijn bij het organiseren van verandering helpt het om het concept van ‘de organisatie willen dienen’ te volgen. Zoals Mandela zei: “Geen tijd verspillen aan mooie zelf-praat, maar die woorden in de praktijk brengen.”

Veranderen is geen doel op zich. Het managen van een transformatie is een vak. Bij verandering is het nodig in te grijpen in ‘zo zijn onze manieren’. Dat doet Mirjam door aan te sluiten op dagelijkse routines. Mirjams visie is dat mensen hun aanpak kunnen en willen veranderen wanneer zij mogen leren of oefenen in de praktijk aan de hand van duidelijke richtlijnen. Vooruitgang vraagt om een cultuur waarbij kennis en inzichten van werknemers per definitie waardevol zijn. 

Mirjams opdrachtgevers herkennen zich in de volgende situaties:

  1. “Wij zoeken een daadkrachtige regievoerder die, terwijl de winkel doordraait, de verandering organiseert en implementatiesnelheid realiseert. Iemand die consequent koers houdt tijdens de trektocht langs de stappen belichten – richten – verrichten – inrichten.” 
  2. “Wij willen dat leiderschap een thema is dat verder reikt dan de boardroom, omdat succesvolle veranderingen zich ‘multi-level’ voltrekken. Wij hebben inspirerende interventies en change agent nodig, zodat we kunnen gaan schakelen en verbinden met alle relevante lagen en betrokkenen.” 
  3. “De grootste moeilijkheid is niet het leren van nieuw gedrag, maar het afleren van het oude. Herkent u dit fenomeen en de obstakels die dit opwerpt?”  

Zoekt u oplossingen? Neem contact op met Mirjam om haar ervaring en oplossingen in te zetten.

Lees praktijkcasussen