Zo ga je om met verantwoordelijkheid. 2015/tip 6

Verantwoordelijkheid is geen kernwaarde

Wanneer je de betekenis van verantwoordelijkheid op internet opzoekt vind je een reeks definities. Een greep:

  • De verplichting om ervoor te zorgen dat iets goed verloopt.
  • Je moeten verantwoorden.
  • Principe dat individuen, organisaties en de gemeenschap verantwoordelijk zijn voor hun daden-handelingen en gevraagd kunnen worden deze aan anderen toe te lichten.
  • Verantwoordelijkheid is een van de elementen van een functie. Verantwoordelijkheid betekent dat de medewerker aangesproken kan worden op het uitvoeren van de taak.

Het hebben van verantwoordelijkheid lijkt in deze definities een gedragsvorm met een formeel karakter in relatie tot de opdracht die je hebt aanvaard. Mijn betoog is om ‘verantwoordelijkheid’ daarom niet op te nemen als kernwaarde van een onderneming, omdat deze gedragsvorm expliciet ontstaat bij het aanvaarden van een opdracht.

Ondersteunen maakt het verschil

Het subtiele verschil tussen verantwoordelijk voelen en verantwoordelijk zijn is van grote invloed op het klimaat in een organisatie. Op de sfeer in jouw team of afdeling. Wanneer we ons verantwoordelijk voelen maar niet verantwoordelijk zijn, ervaren we vaak betrokkenheid met de opdracht waar een ander voor staat. Met het aangaan van verbinding ontstaat ruimte om de ander te ondersteunen.

Ondersteunen gaat over het mogelijk maken dat, over versterken, over aanspreken, of coachen. Zou het niet mooi zijn indien we ons verantwoordelijk voelen, dit te beschouwen als een signaal om te gaan ondersteunen? Te helpen de ander in zijn kracht te zetten. Een collega, een klant, een cliënt of team te ondersteunen. Zorgen dat zij succesvol zijn in hun verantwoordelijkheid. Ondersteunen als kernwaarde doet er toe. Zo groeit en ontwikkelt een organisatie zich razendsnel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer tips!